Skip to main content

#DiplomaTalks cu Noemi Meilman – Cum să îți gândești prezența online dacă ești artist, designer sau architect

„Nu am rețeta perfectă de promovare, dar cred că cel mai important lucru este să știi ce vrei atunci când începe povestea brandului tău – fie el brand personal sau un brand creat de tine. Atâta vreme cât creezi sau postezi cu plăcere, înseamnă că ai realizat ce ți-ai propus.”

Continuăm seria de interviuri #DiplomaTalks cu Noemi Meilman, Fashion PR cu o experiență de peste 15 ani în domeniu. Noemi este co-fondatoarea agenției de The PR Station, iar de-a lungul timpului a colaborat cu numeroase branduri de renume atât de la noi, cât și internaționale. Este foarte apropiată de industriile creative și susține toate demersurile care promovează noile generații de creatori.

Am invitat-o pe Noemi la dialog și i-am propus să povestim despre ce înseamnă să-ți pui la punct o strategie de promovare, dacă ești un creator la început de drum. Noemi spune că nu există rețețe de succes, însă există câteva lucruri de la care poți porni. Este foarte important să știi cine ești, ce-ți dorești și unde vrei să ajungi. Rezultatele apar dacă adaugi răbdare, perseverență, originalitate și dacă te înconjori de oameni care îți pot da oricând o mână de ajutor.

Mai multe ne spune Noemi în interviul următor:

DIPLOMA: Spuneai într-un articol pe blogul tău că PR-ul se schimbă odată cu trecerea timpului, chiar dacă lucrurile de bază rămân aceleași. Cum s-a schimbat PR-ul, în special, în ceea ce privește industriile creative de când ai intrat în acest domeniu și până în prezent?

Noemi Meilman: În primul rând, un om de PR muncește mai mult o dată cu apariția social media. Dacă înainte pregăteai o strategie de comunicare sau un eveniment, trimiteai comunicatul, făceai follow up-ul și aveai câteva site-uri și mai multe reviste de monitorizat, acum vorbim despre o mână de publicații în print, multe site-uri și bloguri și mulți, foarte mulți influenceri către care transmiți mesajele. Trebuie să fii atent la postări și repostări, la comentariile generate de aceste postări, și așa ajungi să petreci ore în șir cu telefonul în fața ochilor, ceea ce este destul obositor.

Partea bună a spațiilor din social media este că industriile creative sunt mult mai vizibile acum. Cel puțin pe Instagram, poți să promovezi branduri creative mai ușor. Poți genera colaborări între branduri care au același ADN.

Am descoperit multe branduri românești de-a lungul ultimilor 10 ani (de când am cont de Instagram) și pe multe le-am urmărit cât de frumos au crescut și în unele cazuri și cum s-au transformat. Am descoperit artiști foarte buni, pe mulți dintre ei la DIPLOMA Show sau la RDW sau pur și simplu prin prisma proiectelor de PR din ultimii ani – din zona de artă, am avut onoarea să colaborez într-un proiect cu Matei Câlția – Galeria Posibilă (pentru Ștefan Câlția), cu artistul Marius Bercea, cu Galeria Halucinarium și anul acesta, cu proaspăt lansata galerie de artă contemporană The H Gallery, (alături de partenera mea Adriana Chiper, la The PR Station), ocazie cu care l-am descoperit pe tânarul artist Lucian Hrisav și am întâlnit-o pe proprietara galeriei, artista Elena Brasla, pe care am remarcat-o la DIPLOMA, acum câțiva ani.

Din zona de design interior am colaborat cu theedit.ro și cu Atelier Kairos (un brand sustenabil care creează covoare doar pe comandă, realizate în Nepal). Atelier Kairos au colaborat anul trecut cu arhitectul Bogdan Ciocodeică și au realizat o capsulă absolut superbă de covoare, expusă, de altfel, la ediția RDW aniversară de anul acesta, în selectia E-Pretext.

DIPLOMA: Care sunt primii pași pe care ar trebui să-i facă un creator la început de drum la capitolul promovare? Dă-ne câteva tips & tricks importante: cum ar trebui să pornească, la ce ar trebui să fie atent și la ce ar trebui să se aștepte?

Noemi Meilman: În primul rand, un creator la început de drum ar trebui să se gândească cui i se adresează și pentru cine creează, pe de o parte; pe de altă parte, dacă face asta ca hobby sau ca să câștige popularitate sau/ și bani.

Un plan și o strategie sunt importante. Acel element de diferențiere este, din nou, important, dar în același timp, ar trebui să se încadreze într-o categorie: mainstream, nișă, memorabilitate, excentricitate, exotic, conscious, minimalist sau maximalist. Un designer își face un moodboard și o strategie clară: pentru cine creez eu? Vreau couture sau vreau ca hainele mele să fie văzute pe stradă?

Un creator de conținut comunică pe un anumit domeniu (lifestyle, artă și cultură, modă, beauty, social, travel sau cooking) pentru a fi identificat mai ușor de către brandurile care își doresc colaborări. Omul de PR are liste cu toți acești oameni, pe care le comunică brandurilor. Uneori brandurile vin către oamenii de PR cu listele propuse. Uneori listele se întâlnesc la mijloc. De fapt, PR-ul înseamnă multe liste.

Și dacă tot am menționat listele, fiecare – că e designer, creator de conținut, artist, ar trebui să aibă listele cu oamenii apropiați pe care se bazează, indiferent de situație: cei care pot da sfaturi bune, care vin la evenimente, care ajută cu hair, make-up, styling și fotografii la primul proiect, care promovează, fie în social media, fie în clasicul stil word of mouth. Important este și spiritul de colegialitate și dorința de a da mai departe.

DIPLOMA: Care crezi că sunt cele mai mari greșeli pe care le pot face designerii sau creatorii la început de drum, la capitolul promovare? Cum se pot feri de ele?

Noemi Meilman: Nu îmi vin acum în minte greșeli, dar ce pot să spun este că răbdarea este importantă: un brand, un cont de creator rar pot să iasă în evidență peste noapte. Originalitatea, munca susținută, perseverența, o anumită disciplină și da, răbdarea, cred că ajută un brand, un designer sau un creator de conținut să se facă remarcat. La fel cum mai cred cu tărie că în 2022 fiecare dintre noi ar trebui să se gândească și la o componentă socială atunci când creează sau comunică, și asta nu ca să dea bine în fata clienților sau a fanilor, ci pentru că sunt atâtea cauze care au nevoie de voci și este atât de ușor să vorbim despre ele, atunci când avem ocazia. Și bunul simț este important și valabil pentru toți creatorii din Univers.

DIPLOMA: Resursele disponibile pentru promovare, alături de crearea unui brand personal reprezintă unele dintre barierele cele mai mari percepute de cei care vor să pornească un business în domeniile creative. Cum anume i-ai sfătui să procedeze totuși, dacă vor să se promoveze? Cum să treacă de aceste bariere sau să le abordeze mai creativ?

Noemi Meilman: O parte din răspuns l-am dat mai sus: prietenii și cercul de încredere sunt foarte importanți. Crearea unui brand nu înseamnă doar strategia de început, ci o creștere susținută. Colaborările sunt utile – de exemplu, esti un brand fashion sustenabil. Te asociezi cu alte branduri asemănătoare și faceți colaborări, din când în când. Vă promovați reciproc. Participați la târguri în spiritul brandului vostru. Când vorbim despre creativitate, imaginile de calitate sunt foarte importante.

Nu sunt neapărat adepta promovărilor plătite, dar uneori sunt necesare. Am descoperit multe branduri care s-au promovat așa, pe Instagram, mai ales.

Am descoperit designeri care au creat branduri puternice și pe care am avut ocazia să îi cunosc la începuturile social media (când exista doar Facebook și promitea că it will always be free – Andreea Bădală cu Murmur, Ioana Ciolacu, Marina Moldovan – Skin Deep, Smaranda Almășan, Sabina Pop. Apoi este Molecule-F, devenită un lovemark în cei 12 ani de la lansare, cu o selecție pertinentă de branduri românești. Toate aceste branduri au un element comun: o strategie foarte bună, originalitate, consecvență, o bază de date de clienți pe care știu să îi surprindă în mod plăcut – în afară de calitatea produselor create.

Nu în ultimul rând, sunt concept store-urile offline în care designerii se pot promova – uneori sunt aleși, alteori le pot contacta ei direct (curajul este și el o componentă importantă pentru a te face remarcat). Galateca, Room 21, Ototo, sunt spații în care am găsit mereu piese de designer. Cartierul Creativ, cu tot ce se întâmplă acolo, este un loc în care te poți face remarcat.

Ceea ce mă bucură mult este că nu trebuie neaparat să trăiești în București ca să ai parte de expunere, pentru că la Iași și la Cluj se întâmplă evenimente importante de design – Romanian Creative Week, respectiv Zain Design. Și ce mă bucură și mai mult, este că, împreună cu Romanian Design Week și DIPLOMA Show, cele 4 mari evenimente de design se promovează reciproc. Și din nou am ajuns să vorbesc despre colaborări, despre share with care, pentru că sunt esențiale pentru industriile creative.

Nu am rețeta perfectă de promovare, dar cred că cel mai important lucru este să știi ce vrei atunci când începe povestea brandului tău – fie el brand personal sau un brand creat de tine. Atâta vreme cât creezi sau postezi cu plăcere, înseamnă că ai realizat ce ți-ai propus. Mult succes!